Zabawy i zadania dla Maluchów

29.05.2020
Witajcie, to już piątek, ostatni dzień wspólnej zabawy. 

Zabawa ruchowa poranna, z wykorzystaniem piosenki ,, Ojciec Wirgiliusz". Konieczny udział Waszych rodziców. Dzieci razem z rodzicami tworzą koło, jedno z rodziców zostaje ojcem Wirgiliuszem i wchodzi do środka koła. Pozostali śpiewają piosenkę, naśladując pokazywane przez niego gesty i proste czynności. 

Przyłączenie się do akcji ,, Cała polska czyta dzieciom".

1. Leśna przygoda

- Anna Wróbel

Nad bystrym potokiem rozciąga się kraina,
mieszka w niej od zawsze kochająca się rodzina.
Mama, tata i mała córeczka,
co dom ich rozświetla jak iskiereczka.
Dziewczynka przyjaciół wokół nie miała,
więc sama co dzień koło domu hasała.
Zawsze uśmiechnięta i radosna była,
bo bardzo zwierzątka z podwórka lubiła.
Gdy tylko do domu wieczorem wracała,
z radością o przygodach swych opowiadała.
Mówiła, że z kotkiem w piłkę grała,
że z myszką na sianie w stodole spała,
o piesku też swoim opowiadała,
że razem z nim kości dziś obgryzała,
a kiedy nad rzeczkę za dom wychodziła,
krówka na plecach ją wynosiła.
Każde zwierzątko pomocne jej było
i co tylko chciała to z nią robiło.
Rodzice wciąż się śmiali na te jej opowieści
i z humorem czekali na najnowsze wieści.

Pewnego pięknego popołudnia,
gdy jeszcze godzina nie była zbyt późna,
poszła dziewczynka daleko w las,
nie myśląc, że tak szybko upłynie jej czas.
Gdy ciemno wokoło już się zrobiło,
dziecko zrozumiało że gdzieś się zgubiło.
Usiadła pod drzewem i płacze cichutko,
a przecież pod domem było tak milutko.
Bawiłam się w ogrodzie, piłeczką rzucałam,
każdemu napotkanemu zwierzakowi pomagałam.
I co się stało że się oddaliłam,
że od domu odeszłam, nikomu nic nie mówiłam.
Rozmyślała dziewczynka, a nocka mijała,
gdy wiatr czymś szeleścił ze strachu wciąż drżała.
Wspominała jak mama zawsze jej mówiła,
by grzecznie i pod domem się tylko bawiła.
Nawet ulubione podwórkowe zwierzaki
nigdy się nie oddalały w ciemne leśne krzaki.
Co ja teraz poradzę – rozmyślała biedna, kiedy mnie ktoś znajdzie?
W głowie była myśl jedna – a jeśli mnie wilki napadną i zjedzą?
Przecież one w lesie ciemną nocą siedzą.

Na podwórzu się ruch zrobił gdy tylko spostrzegli,
że dzieciny nie było wszyscy w świat pobiegli.
I szukali jej wszędzie i pytali każdego,
kogo tylko spotkali – nawet najmniejszego.
Pies coś warczał przy budzie, kotek miauczał na płocie,
nawet mały wróbelek jakby ćwierkał coś w locie.
Ale na zwierzęta nikt uwagi nie zwraca,
mówią jedni do drugich: - „przecież taka ich praca”.
Chociaż nie raz dziewczynka swym rodzicom mówiła,
że się z pieskim i kotkiem tak pięknie bawiła.
Myśleli, że żartuje, że się z myszką bawi,
że ją zawsze piesek do budy swej wabi.
No bo cóż to za bajki dziecko opowiada,
przecież żadna zwierzyna z nikim nie pogada.

Nagle piesek zaszczekał, wpadł na pomysł wspaniały,
dziecko kiedyś mówiło by zwiedzić las cały.
Zaczął szczekać na tatę, zrobił tyle hałasu,
złapał ojca za nogawkę i ciągnie do lasu.
A ten wrzeszczy na Burka, że mu czasu brakuje,
bo sam nie wie gdzie jego córeczka nocuje.
Ale piesek nalega, pod nogami się pląta,
oczka słodkie przewala i na ojca spogląda.
Wciąż go ciągnie za nogę i do lasu prowadzi,
wokół psa pełno zwierząt innych się gromadzi.
Poszli wszyscy więc w las szukać dziecka nocą,
każdy szukał jak umiał całą swoją mocą.
Nagle piesek zaszczekał jakby głośno się śmiał,
jakby wszystkim ważnego powiedzieć coś chciał.
Biegnie ojciec i matka, biegnie kotek i mysza,
nagle stają jak wryci, wokół nich głucha cisza.
Patrzą dziecko z zajączkiem pod drzewem zasnęli zmęczeni,
ucieszyli się wielce rodzice strwożeni.
Razem wrócili do domu i usiedli wygodnie,
by maleństwo w rodzinie czuło już się swobodnie.
Ucieszeni są wszyscy, że tak sprawa skończona,
chociaż wie już dziecina jak rodzina zmęczona,
że się bardzo martwili, co się z dzieckiem stało
i przeprasza rodziców, mówiąc że tak nie chciało.
Nigdy więcej bez zgody nie opuści swych włości,
niech się tylko mamusia już więcej nie złości.
Ale jedna w tym wszystkim ich cieszy nowina,
że zwierzaki podwórkowe są już jak ich rodzina.
Bo przyjaciel pomoże czy to człowiek czy zwierz
i pomocną dłoń poda kiedy tylko chcesz.

Jak piątek to zabawa ruchowa, jako zajęcie główne, dzisiaj w formie masażu pleców.  Najpierw mama robi masaż dziecku, a potem nastąpi zmana. 
,, Tu płynie rzeczka" 
tu płynie rzeczka - ruch falisty od głowy do bioder

tędy przeszła pani na szpileczkach - stukanie palcami wzdłuż kręgosłupa
tu stąpały słonie - klepanie pleców dłońmi
i biegały konie - stukanie piąstkami wzdłuż kręgosłupa
wtem przemknęła szczypaweczka - leciutkie szczypanie od krzyża do głowy
zaświeciły dwa słoneczka - masaż spiralny wzdłuż kręgosłupa
spadł drobniutki deszczyk - stukanie w plecy wszystkimi palcami
czy przeszedł cię dreszczyk - lekkie uszczypnięcie w kark.

Podsumowanie tematyki tygodnia - zobaczcie filmik, utrwalcie sobie pojęcie rodziny. 

28.05.2020
Witajcie, przed nami jeszcze dwa dni wspólnej zabawy, w dalszym ciągu rozmawiać będziemy o rodzinie. 

Zaczynamy jak zwykle od zabawy ruchowej, połączonej z liczeniem. Ilość ćwiczeń zależna jest od ilości kropek, policzcie kropki a potem zróbcie tyle ćwiczeń. Z pewnością sobie poradzicie, w liczeniu pomogą Wam rodzice. 

Dawno nie budowaliśmy z klocków, proponuję wybudowanie swojego domu.

Teraz poproście do zabawy mamę i razem naśladujcie czynności wymienione w piosence
,, Pomogę mamusi".

odt
12824

W wolnej chwili przypomnijcie sobie wyliczankę o rodzinie. 

Na koniec zobaczcie sobie bajkę ,, Szczęśliwa rodzina". 

27.05.2020

Witam Was, przed nami kolejny dzień wspólnej zabawy.

Zaczynamy od zabawy ruchowej porannej na podstawie piosenki ,,Rób dokładnie to co ja". 
Będąc w przedszkolu bardzo często bawiliśmy się przy tej właśnie piosence, przypomnijcie sobie. 

,,Kocham moich rodziców, bo...." rundka słowna, pogłębianie więzi rodzinnych. Zamknijcie oczy i zastanówcie się dlaczego kochacie swoich rodziców.Przypomnijcie sobie co rodzice robią dla was, jak okazują miłość, jak się dla was poświęcają. Dokończcie zdanie: kocham swoich rodziców bo.... ( samodzielnie). 

,,Nasza rodzina" zabawa matematyczna, tworzenie modelu rodziny, przeliczanie i nazywanie członków rodziny. Potrzebne nam będą liczmany np. klocki. Mam dwa mamę i tatę - układamy dwa klocki,mam rodzeństwo - kolejne klocki. W sumie jest nas .... . Pokażcie na palcach odpowiednią liczbę. Mam jescze dwie babcie i dwóch dziadków - dokładacie klocki. Policzcie teraz, ilu was jest. Możecie wykorzystać kartoniki z kropkami lub znak graficzny liczby ( wg indywidualnych możliwości dzieci). 

26.05.2020
Dzień dobry,Drodzy Rodzice, życzenie są od Waszych dzieci. Gdybyśmy chodzili do przedszkola, mielibyśmy dzisiaj uroczystość przedszkolną, niestety jest to niemożliwe. Jednak dzieci bardzo Was kochają i za moim pośrednictwem składają życzenia. 

Zapraszam dzieci do zabawy ruchowej, wykonujcie polecenia:

odt
12824

Zapraszam do gimnastyki paluszkowej, wszystkich członków rodziny. Dobrej zabawy.

Posłuchajcie piosenki, jak można spędzać czas wolny z rodzicami. Miłego świętowania Dnia Rodziny. 

DZIĘKUJEMY, ŻE JESTEŚCIE. 

25.05.2020

Witajcie Kochane Maluszki, przed nami kolejny tydzień, będzie on wyjątkowy, ponieważ będziemy rozmawiać o RODZINIE. We wtorek mamy bardzo ważne święto to Dzień Matki, Dzień Ojca przypada dopiero w czerwcu, ale połączymy te święta. 
Tematyka tygodnia: Bukiet, prezent i cukierki, dziś rodziców dzień jest wielki. 

Zaczynamy jak zawsze od zabawy ruchowej porannej: Rodzina na spacerze. Określacie położenie serca w klatce piersiowej i wyczuwacie jego rytmiczne bicie. Gdy jesteście spokojni
serduszko bije wolno, ale teraz zapraszam do biegania, skakania, robienia przysiadów, wymachów rąk i nóg. Sprawdźcie po ćwiczeniach, jak bije wasze serce - szybciej, mocniej, głośniej. 

Zapraszam do kolejnej zabawy, będzie nam potrzebne lusterko, poproście rodziców o małe lusterko. ,, Moja mina"oglądacie swoją twarz w lusterku, robicie różne miny, zmieniacie wyraz twarzy, aby ukazać emocje: radość, smutek, strach, zdziwienie, gniew i inne. 

 

Zadanie dla ,, Pomocnika dnia" , nauczcie sięna pamięć wierszyka:
Moja RODZINKA jest jedyna na świecie
I nigdzie więcej takiej nie znajdziecie!!!!
Kocham ją bardzo i szanuję
A każdy niech mi jej gratuluje

Pani Monia podczas prezentacji ,, Moja rodzina"wyjaśni Wam, co to jest rodzina, relacje pomiędzy jej członkami. Słuchajcie uważnie, ponieważ będziecie musieli odpowiadać na pytania pani Moni.  Przygotujcie sobie kredki i kartki. 

Zadanie na dzisiaj, poproście rodziców i zróbcie sobie wspólne RODZINNE zdjęcie, przyklejcie na kartkę papieru. Ramkę wokół zdjącie możecie ozdobić dowolnie wg własnego pomysłu. 

22.05.2020
Piątek to ostatni dzień w tym tygodniu wspólnych spotkań. 
Zabawa ruchowa poranna ,, Konik polny". Wyobraście sobie, że jesteśmy na łące. Wokół nas rośnie mnóstwo kolorowych kwiatów. Wśród nich jest mnóstwo kolorowych owadów: tu żółte motyle, a tam czerwone biedronki. A gdzie zielone koniki polne? My będziemy konikami i poskaczemy tak jak one. 

Przyłączenie się do akcji ,, Cała Polska czyta dzieciom", przynieście rodzicom jedną książeczkę ze swojej biblioteczki i poproście o jej przeczytanie. 

 

 

Piątek to dzień zabaw ruchowych, zapraszam do zabawy ze wstążkami ( mogą być apaszki). Waszym zadaniem będzie  taniec dowolny do muzyki J. Straussa ,, Jaskólki na wsi". Możecie np. zataczać koła ramionami w płaszczyźne pionowej, poziomej, ruchy faliste. Dobrej zabawy. 

odt
13113

Mam dla Was kolejną rymowankę z serii ,, Gimnastyka paluszkowa". Będziecie mieli więcej czas przez weekend, to poćwiczcie. 
Podsumowując cały tydzień, zapraszam do wysłuchania bajki ,, Ogród w kolorach tęczy". 

21.05.2020
Witajcie, już czwartek. Zaczynamy od zabawy ruchowo - logopedycznej. 
Ciekawa jestem czy ,, pomocnicy Dnia" pamiętają o swoim zadaniu.

Jak czwartek to zabawa badawcza ,, Jedzenie w kolorze tęczy". Rozpuszczanie kolorowych galaretek owocowych. Po rozmieszaniu galaretki ukazuje się jej kolor. Dzieci określają jej smak po kolorze np. czerwona - truskawkowa, zielona - kiwi, żółta - cytrynowa. Dzieci mogą dodatkowo po zapachu określić, jaka to galaretka. Tak przygotowane galaretki odstawiamy do zastygnięcia, będą one bazą do ,, Tęczowego deseru" . ,, Smacznej" zabawy.

proponuję piosenkę do nauki na pamięć ,, Tęcza, tęcza''. posłuchajcie jej,jest bardzo prosta.

Dla chętnych - kolorowanie wg kodu, będzie potrzebna pomoc rodziców. Zaznaczcie dzieciom na jaki kolor mają pokolorować poszczególne elementy. 

odt
25163

Mam dziś dla Was bajkę na dobranoc ,, Gdzie jest tęcza". 

20.05.2020
Witam
 Was moi mili, dzisiaj mamy środę i kolejny dzień pracy zdalnej. 
Zabawa ruchowa poranna ,, Deszczyk pada, słonko świeci". Na słowa - słonko świeci - spacerujecie sobie dowolnie, na słowa - deszczyk pada - przykucacie i rączkami nasladujecie daszek lub parasol. 


Środa to ,, Dzień dla zdrowia", proponuję wysłuchanie piosenki ,, Deszczyk pada" i poznanie zjawisk atmosferycznych. Pomoże Wam w tym rónież Pani Pogoda. 
- Dzień dobry dzieci.
Jestem Pogoda. Znacie mnie? Jestem z wami codziennie. Dorośli mówią o mnie, że bywam różna – czasem im pomagam, czasem płatam figle, a czasem wyrządzam nawet duże szkody. To, jaka jestem, zależy od chmur, deszczu, wiatru, temperatury, ale przede wszystkim od słońca. Lubię, kiedy słońce posyła na ziemię złote promienie i ogrzewa ją i pobudza do życia. Lubię, kiedy z chmur pada deszcz i podlewa spragnione wody rośliny. Lubię też, kiedy wiatr osusza kałuże…
Chciałabym, żeby ludzie o mnie mówili: „Jaka ładna dziś Pogoda!”, ale nie zawsze tak jest, prawda? Czasem ja i moi pomocnicy mamy z tym poważny kłopot, bo sami ludzie, zwłaszcza dorośli, nie pomagają mi…

 

Teraz potrzebna Wam będzie pomoc Rodziców, mam dla Was ,, wiosenne gry i łamigłówki". Wydaje mi się, że większość zadań będziecie umieli rozwiązać sami, ale są i takie, które sprawią Wam trudność. Wierzę jednak, że poradzicie sobie. 

pptx
14786691

Dla chętnych - ,, Tworzymy tęczę" próba wywołania tęczy w kroplach wody z konewki na podwórku. Proszę stanąć w słonecznym miejscu, następnie wylać wodę z konewki. Dzieci mają okazję do zaobserwowania zjawiska tęczy w kroplach wody. 
Można również wykorzystać węża ogrodowego, aby zwiększyć ciśnienie i rozproszyć drobniejsze cząsteczki wody, należy zacisnąć palcami końcówkę węża. Tęczowe plamy można też zaobserwować na bańkach mydlanych. 

19.05.2020
Dzień dobry, zapraszam na kolejny dzień wspólnej zabawy. Dziękuję za zdjęcia. 
Zabawa ruchowa poranna ,, Do przodu, do tyłu" z elementem podskoku.
Na hasło ,, Do przodu"skaczecie na jednej nodze, na hasło ,, Do tyłu" skaczecie obunóż. Wyznaczcie sobie miejsce startu i mety. 

Zabawa dydaktyczna ,, Coś w pobliżu w kolorze". Wyróżnianie i nazywanie kolorów w najbliższym otoczeniu. Rodzice podają kolor, dzieci szukają tego koloru: na ubraniu, w otoczeniu np. na zabawkach. Można wykorzystać klocki. 

Posłuchajcie piosenki o tęczy, ponieważ Waszym zadaniem będzie namalowanie ( farbami) tęczy. Pamiętajcie, że tęcza ma odpowiednie kolory. 

Kolory tęczy występują w następującej kolejności:

 

  • czerwony,
  • pomarańczowy,
  • żółty,
  • zielony,
  • niebieski,
  • granatowy.
  • fioletowy.

 

Jeżeli rodzice Wam pozwolą, możecie zrobić tęczę z cukierków. Dobrej zabawy.

18.05.2020
Witam, przypominam, że dzisiaj upływa termin składania deklaracji kontynuacji wychowania przedszkolnego. 
Witajcie Kochane Maluszki, rozpoczynamy kolej tydzień naszej zdalnej pracy. 
Tematyka na ten tydzień: Ktoś nam niebo pomalował, witaj tęczo kolorowa. 

 

Wybór ,, Pomocnika dnia". 
Mały pomocnik ubiera się w kolorach tęczy, codziennie inny kolor. Poproście o pomoc mamę. 
Proszę o zdjęcia. 

docx
79278

W ramach zajęć ruchowych porannych, proponuję zabawy ruchowe - obrazkowe. 

 Dmuchanie wielkiego balona

Kolejne ćwiczenie oddechowe stanowi doskonałą zabawę. 

  • Dziecko siada na krześle z wyprostowanymi plecami.
  • Jego zadaniem jest dmuchanie wielkiego niewidzialnego kolorowego balona.
  • W tym celu nabiera powietrze nosem i wypuszcza ustami wyobrażając sobie jak jego balon staje się coraz większy i większy.

Warto zaznaczyć, że w tym ćwiczeniu dzieci, podobnie jak dorośli, wykazują tendencję do nabierania powietrza przez usta. Dokładnie to zazwyczaj robimy, kiedy chcemy nadmuchać balon.

Z tego względu dziecko należy korygować tak, by podczas wykonywania ćwiczenia nabierało powietrze przez nos jednocześnie wypełniając powietrzem przeponę. Wypuszczanie powietrza powinno natomiast przypominać dmuchanie gigantycznego balona.

Poznamy w tym tygodniu zjawisko atmosferyczne, jakim jest tęcza. Zobaczcie filmik a dowiecie się jak wygląda i jak powstaje tęcza.  

Zapraszam Was do pokolorowania tęczy. 

15.05.2020
Dzień dobry,witam Was. Dzisiaj już jest piątek, lak ten czas leci.Zapraszam.
Zabawa ruchowa poranna: Jak chmurka. Poproście mamę o chusteczkę. Improwizacja ruchem ciała i chusteczką muzyki poważnej ( możecie rzucać chusteczkę, dmuchać na nią, wirować z nią wokół własnej osi lub machać).  

jpg
9345

Połączcie obrazki tak, aby stworzyły jedną całość. Możecie poprosić rodziców, aby wycieli Wam obrazki, Wy je pokolorujecie i przykleicie. Można też połączyć za pomocą kredki - linią, bez wycinania. 

W ramach zestawu zabaw ruchowych proponuję znaną Wam piosenkę ,, Głowa, ramiona, kolana, pięty". Bawiliśmy się często w przedszkolu do tej piosenki, z pokazywaniem elementów ciała. 

,, Łąka" twórcza praca plastyczna na weekend. Narysujcie lub namalujcie majową łąkę wg własnego pomysłu. Czekam na zdjęcia lub zachowajcie pracę, pochwalicie się nią po powrocie do przedszkola. 

doc
28672

Uwaga Rodzice. 

14.05.2020 
Witam Was serdecznie w ten czwartkowy poranek. Zabawa ruchowa poranna ,, Wszystkie żabki grają w łapki", poproście do zabawy mamę, tatę lub rodzeństwo. Ustawcie się w parach naprzeciwko siebie i zaczynacie grę w łapki: klaszczecie w swoje dłonie, klaszczecie w dłonie na ukos ( raz prawa, raz lewa), klaszczecie w swoje dłonie, klaszczecie o uda.Zacznijcie po jednym razie, potem możecie po dwa, trzy.... . 

Zobaczcie jaką brzydką pogodę mamy za oknem, pochmurnie, z tego co słyszałam ma padać deszcz. Proponuję zamiast zabawy badawczej prezentacje ,, Skąd się bierze deszcz'. Miłego oglądania. 

webp
39142

Zobaczcie jak ,, Pani Wiosna " jest kolorowa, wydaje się bardzo zadowolona a wiecie dlaczego, ponieważ dzieci śpiewają piosenkę o niej. Dlatego też My nauczymy się tej piosenki, aby słoneczko wyszło za chmurki. 

Na koniec dzisiejszych zadań zapraszam do pokolorowania motylka. 

13.05.2020

Witam Was i zapraszam na kolejny dzien wspólnej zabawy. 
Zamiast zabawy ruchowej porannej proponuję zabawę ruchowo - logopedyczną. 

W ramach ,, Dzień dla zdrowia", kilka informacji na temat ,, Bliskie spotkanie z owadem".

Gdy dziecko zostanie ugryzione przez jakiegoś owada, zawsze wiąże się to z jakimś dyskomfortem, a nierzadko również bólem. Zaczerwienienie, pieczenie lub swędzenie miejsca, w którym owad ukąsił skórę dziecka to najczęstsze dolegliwości z tym związane. Jeśli jednak dojdzie do zakażenia ranki, wówczas może pojawić się nawet wyciek ropnysilny ból, a nawet wzrost temperatury ciała.

Środa to dzień zajęć matematycznych, proponuję zabawę ,, Liczymy do 10", niektóre dzieci potrafią liczyć już do 10, są i takie, które mają problem z liczeniem. Nic na siłę, liczymy wg ind możliwości dzieci. W nauce pomoże Wam filmik, patrzcie i słuchajcie uważnie, ponieważ mam dla Was zadanie. Policzcie ile jest owadów na łące, odpowiedź zapiszcie za pomocą kropek, lub zapisu graficznego liczby czyli 1,2,...... .

 

Dla chętnych, kto ma jeszcze siłę i chęci, możecie wykonać ćwiczenie grafomotoryczne. 

12.05.2020

Dzień dobry Kochane Maluszki, wczoraj zapomnieliśmy, a raczej ja zapomniałam o wyborze
,, Pomocnika dnia". Zróbmy to dzisiaj, pomocnik ma za zadanie sprzątanie swoich zabawek samodzielnie, bez pomocy rodziców, do końca tygodnia. Wierzę, że Wam się to uda, trzymam za Was kciuki. 
Teraz już zapraszam do zabawy ruchowej ,, Przywitanie na łące". Poproście rodziców, aby włączyli piosenkę, ponieważ będzie potrzeba w trakcie zabawy ruchowej. 

 

odt
14951

W ramach zabawy dydaktycznej, proponuję zabawę, połączenie w pary -  owada z jego cieniem. Przyjrzyjcie się uważnie. 

Czy wiecie jak wygląda biedronka, tak jest czerona w czarne kropki. Posłuchajcie, a potem zapraszam na zajęcia plastyczne. 

Kamila Bednarek

Kropeczki biedroneczki

W poniedziałek biedroneczki
gdzieś zgubiły swe kropeczki.
Cały wtorek ich szukały,
bo ich domek nie był mały.
W środę poszły na spacerek
przeszukały cały skwerek.
W czwartek już nie miały siły,
więc szukanie zostawiły.
W piątek sobie przypomniały,
że w szkatułce je schowały.
Do soboty świętowały,
tak im minął tydzień cały.
Potem kropki założyły
I w niedzielę piękne były.
Jaki morał z tej bajeczki?
Ciężkie życie biedroneczki,
kiedy zgubi swe kropeczki.

biedronki

 

 

Waszym zadaniem dzisiaj będzie zrobienie biedronki, proponuję filmik instruktażowy. To jednak jest propozycja, możecie zrobić biedronkę w inny sposób np. z rolki po papierze toaletowym. Czekam na zdjęcia. 

11.05.2020
Witajcie, przed nami kolejny tydzień. Tematyka tygodnia: Zielona łąka majowa.

Zaczynamy od zabawy ruchowej porannej ,, Biedroneczki lecą do nieba". Stajemy ze zgętymi w łokciach rękoma blisko ciała. Na hasło: biedroneczki lecą do nieba - biegacie i rękoma naśladujecie ruch skrzydeł biedronki, natomiast na hasło: biedronki ląduja - przykucacie. Zabawę powtarzamy kilka razy. 

Zabawa logorytmiczna,, Biedronka".  Musicie zapamiętać rymowankę: piegowata biedroneczka mruga oczkiem do słoneczka. Waszym zadaniem będzie wyrecytować rymowankę w różny sposób: wolno, bardzo wolno,szybko,  cicho, głośno, krzycząc, śpiewając, uderzając rączkami o kolana lub o podłogę.  

"

 

Helena Bechlerowa

O ślimaku-dziwaku

Na grządce sałaty mieszkał ślimak w małym domku. Ślimak nazywał się Sałatek. Codziennie wyglądał ze swojego domku. A ledwo się wychylił, widział trochę dalej za grządkami duży biały dom. Tam mieszkał ogrodnik. Sałatek nie mógł się na ten dom napatrzeć. Założyć nawet okulary, żeby lepiej widzieć. Wreszcie wywiesił takie ogłoszenie:

Chcę przebudować dom.

Może tak, może siak,

ale sam nie wiem jak.

Zgłoś się, mądra głowo,

na ulicę Sałatową.

Jednego ranka przyleciała na ulicę Sałatową ważka. Zabrzęczała przejrzystymi skrzydełkami i obeszła dom dookoła.

- No, rozumie się, brakuje tu okien. Co to za dom bez okien!

I w pół godziny gotowe było okienko z przezroczystymi szybkami. Sałatek bardzo się ucieszył. Wyglądał przez okienko do samego południa. Zobaczył, że do jego domku zbliża się pajączek.

"Chyba nie do mnie" - pomyślał Sałatek.

Ale pajączek już pukał w szybę.

- Dzień dobry, Sałatku! Widzę, że masz okno w swoim domu. Ale cóż to za okno bez firanek! Chcesz, uprzędę ci firaneczki. Tiulowe, koronkowe, a mocne. Zobaczysz!

Sałatek zaniemówił. Firanki! Któryż ślimak ma firanki?... Patrzył z zachwytem, jak pajączek biega szybko wokoło okienka, jak przędzie, splata cieniutkie niteczki. Niewiele czasu minęło, a już wisiała u okna firanka cienka, przejrzysta.

- Dziękuję ci, pajączku! Naprawdę jesteś mistrzem!

Ledwie pajączek znikł na zakręcie, przyleciała jaskółka.

- Śliczny masz domek, Sałatku! Okno ma, firanki, ale gdzie komin? Postawię na twoim domku komin. Wiesz przecież, że jestem doskonałą murarką.

- Mam już okno, mam firanki, stawiaj i komin, jaskółeczko! - ucieszył się Sałatek.

Jaskółka była chętna do pracy. A nad stawem - gliny pod dostatkiem. Sałatek tylko patrzył i nic nie mówił.

- No, zobacz sam! - powiedziała jaskółka po skończonej pracy.

- Piękny!

Odleciała, a Sałatek oglądał komin, kręcił różkami i cieszył się.

- No, chyba już niczego w moim domku nie brakuje! Zjem kolację i pójdę spać.

Ale wtedy właśnie Sałatek zobaczył przez okno małe światełko.

- Ktoś świeci sobie w ciemności. Kto to może być?

Światełko było już na progu.

- Dobry wieczór! Jestem świetlik. Nazywają mnie też świętojańskim robaczkiem - powiedział gość. - Strasznie tu ciemno u ciebie, Sałatku! Co to za dom bez lampy? Chcesz, zostanę u ciebie i będę świecił.

Któż by nie chciał mieć takiej latarenki! Więc świętojański robaczek został i świecił w ślimakowym domku przez cały wieczór.

Odtąd wszystkie ślimaki zaczęły odwiedzać Sałatka. Każdy oglądał komin, okno, firanki. I mówił:

- Dziwak z tego Sałatka! Ale kto wie, może i ja swój dom przebuduję?

Pewno namyślają się dotąd, bo jakoś nie widać ślimakowych domków z oknem i kominem.

 

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
- gdzie mieszkają ślimaki,
-jak nazywa się ich domek'
- czy ślimakowi potrzebne jest okienko, komin i światełko,
- czego potrzebuje ślimak,
- kto mieszkał w sąsiedztwie ślimaka. 

Zanim zobaczycie filmik o wiosennej łące, uformujcie ślimaka. Może być kolorowy - bajkowy lub brązowy - rzeczywisty. 

Skrzat Borówka pokaże Wam film o wiosennej.  Uważnie słuchajcie, spróbujcie zapamiętać nazwy zwierząt, owadów i roślin. Możecie w galerii zobaczyć zdjęcia Agatki i jej brata, zrobione podczas spaceru na łąkę. 

08.05.2020

Dzień dobry, już piątek, zapraszam Was na ostatni dzień zajęć. 
Zabawa ruchowa poranna ,, Po drabinie"- ćwiczenie dużych grup mięśniowych: przez rytmiczne ruchy rąk i nóg naśladowanie wspinania się po drabinie. Po kilku ruchach sprawdzacie, czy jeszcze daleko ( skłon głowy w dół) i dalej wchodzicie. 


,, Kicia Kocia poznaje strażaka" w ramach akcji ,, Cała Polska czyta dzieciom", posłuchajcie bajki.

 

 

Piątek to dzień zabaw ruchowych. Naśladujcie czynności, o których opowiada opowieść ruchowa ,, Do pożaru".
Jesteście strażakami.Szykujecie się do gaszenia pożaru. Zakładacie kombinezon - od dołu, najpierw nogi, potem ręce. Zapinacie suwak. Zakładacie hełm. Biegniecie do miejsca pożaru. Trzeba się śpieszyć . Wchodzicie po drabinie - trzymacie się rękoma, podnosicie wysoko nogi. Łapiecie wąż i polewacie płonący ogień. Woda głośno szumi - szszszsz.. Udało się pożar ugaszony. Brawo. Możecie wracać. Schodzicie z drabiny i maszerujecie z powrotem. 

Udało się Wam, jestem z Was taka dumna. 

 

jpg
69238
jpg
7378

Trochę się poruszaliście, mam dla Was jeszcze dwa zadania z matematyki. Kto chętny, mozecie zostawić sobie to na jutro. 

07.05.2020

Witajcie, bardzo dziękuję za przesłane zdjęcia, cieszę się, że zajęcia Wam sie podobają i tak sumiennie je realizujecie. 

Zaczynamy, zamiast zabawy ruchowej poponuję gimnastykę obrazkową. 

Powtórzcie ćwiczenia kilka razy. 

Dzisiaj jest czwartek, jest to dzień zabaw badawczych. Proponuję doświadczenia z wodą. 

Teraz jest czas, kiedy wszyscy siedzimy w domu, rzadko wychodzimy, może tylko na krótki spacer, mamy więcej czasu.  W ramach zajęć muzycznych, proponuję zrobienie następnego instrumentu muzycznego - bębenka. Jakiś czas temu robiliście grzechotkę. Zobaczcie filmik instruktażowy. W wolnej chwili możecie posłuchać piosenke ,, Jedzie straż pożarna"

odt
11930

Dla chętnych - zagadki. 

06.05.2020
Witajcie Kochane Maluszki, dzisiaj mamy środę, a więc zaczynamy od pogadanki w ramach
,, Dzień dla zdrowia", na temat pracy strażaków. Czy wiecie, że strażacy nie tylko gaszą pożary, ale pomagają również ludziom i zwierzętom, w sytuacjach zagrażających ich zdrowiu i życiu.  Ludziom pomagają np. podczas powodzi, podczas wypadków samochodowych, zwierzętom - gdy kot nie umie zejść z drzewa albo, gdy pies wpadnie do studzienki. Bocianom, gdy ich gniazdo jest zagrożone. Mama Agatki posłała zdjęcie, na którym strażacy z Rybnika pomagają bocianom. 

Strażacy pomagają małym i dużym. Dzisiaj na przykład jechali do Palowic. Na kominie budynku przy ul. Szerokiej zawaliła się platforma. Swoje gniazdo mają tam bociany. 

W ramach zabawy porannej proponuję ćwiczenia siły. Każdy strażak musi być silny, wysportowany. Ćwiczenia polegają na przenoszeniu przedmiotów z miejsca na miejsce ( piłki, butelki, co macie pod ręka). 

Zajęcia matematyczne - rytmy, potrzebne Wam będą kredki, nozyczki, klocki. 
Rytmy traktowane jako sposób rozwijania umiejętności skupiania uwagi na prawidłowościach i korzystania z nich w różnych sytuacjach. Jest to ważne przy nabywaniu umiejętności liczenia oraz dla zrozumienia sensu mierzenia. Mam dla Was trzy zadania. Pierwsze, należy pokolorować gąsienicę wg określonego rytmu, czyli wg określonych kolorów. 
Do drugiego zadania, potrzebna Wam będzie pomoc rodziców, którzy muszą wyciąć figurki geometryczne. Waszym zadaniem, będzie tworzenie ,, szlaczków" - czyli układanie figur wg okreslonego rytmu. 
Do trzeciego zadania potrzebne Wam będą klocki oraz pomoc rodziców. Układacie z klocków rytmy wg wzoru ułożonego przez rodziców. 

jpg
129433
jpg
98444

W wolnej chwili posłuchajcie piosenki ,, Jedzie straż pożarna".

Dla chętnych - wybudujcie remizę strażacką.

05.05.2020
Dzień dobry, zapraszam na kolejny dzień wspólnej zabawy. 
Wtorek to dzień zajęć plastycznych, na początek jak zawsze zabawa ruchowa poranna.
,, Pompujemy wodę" zaproście do zabawy rodzeństwo lub rodziców, musicie mieć kogoś do pary. Stajecie naprzeciwko siebie i podajecie sobie ręce. Wykonujcie naprzemian rytmicznie przysiad i wyprost, naśladując w ten sposób pompowanie wody. 

Zobaczcie ile rzeczy strażak potrzebuje w swojej pracy, nazwijcie potrzebny mu sprzęt, z uzasadnieniem: do czego służy, np. kask - ochrona głowy, wąż strażacki - do gaszenia ognia itd. 

Luluś nauczy Was rysować wóż strażacki.

Każdy z Was wie jak wygląda wóż strażacki, jakiego jest koloru. Jeżeli nie pamiętacie zobaczcie sobie bajkę ,, Strażak Sam''. 

Kolejne zadanie dla Was, pokolorujcie wóż strażacki. Czekam na Wasze zdjęcia pracy lub zachowajcie ją do czasu, az wrócicie do przedszkola. 

Rodzice dzieci uczęszczających do Przedszkola nr 1 w Rybniku składają na kolejny rok szkolny deklarację o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego w terminie od 5 do 18 maja br. Deklaracja może być przesłana elektronicznie (skan, zdjęcie podpisanego dokumentu) lub bezpośrednio złożona w przedszkolu. Deklarację powinni podpisać oboje rodzice, chyba że z przyczyn obiektywnych nie jest to możliwe. Deklaracja dostępna na stronie przedszkola.

04 - 08.05.2020
Tematyka tygodnia: Straż pożarna.

Witajcie kochani, przed nami kolejny tydzień wspólnej zabawy. W tym tygodniu poznamy ciężką pracę strażaka. Jak zwykle zaczynamy od zabawy ruchowej porannej ,, Strażackie pojazdy jadą do pożaru". Ćwiczenia orientacyjno - porządkowe. Naśladujcie pojazdy, poruszając się szybkim biegiem w jednym kierunku, na sygnał słowny  ,, wóz strażacki", zatrzymujecie się i naśladujecie gaszenie pożaru przez strażaków. 

 

Następnie zapraszam do ćwiczeń oddechwych ,, Zdmuchujemy świeczki" z liczeniem. Wyobraźcie sobie urodzinowy tort ze świeczkami, które należy zdmuchnać.
Na torcie jest:
- jedna świeczka, żeby ją zdmuchnąć, musicie jeden raz dmuchnąć
- dwie świeczki, dmuchacie dwa razy
- i tak do 10. 
Możecie wykorzystać kartoniki z kropkami do liczenie.

odt
13379

Na podstawie wiersza ,, Pożar",uświadomienie dzieciom zagrożeń wynikających z pożaru. Niebezpieczne skutki zabaw zapałkami, nierozsądne rozpalanie ognia np. w lesie, nieostrożne obchodzenie się z ogniem, bez opieki dorosłego. 
Nauka rymowanki na pamieć: Jestem uważny, jestem ostrożny, bo każdy ogień może być groźny. 

Zobaczcie filmik i poznajcie podstawowe zasady zachowania w razie pożaru. 

Dla chętnych - labirynt. 

odt
24365

Proszę o zapoznanie się z wytycznymi, które dzieci będą przyjęte do przedszkola. 

Ogłoszenie dla rodziców:
Dyrektor Przedszkola nr 1 w Rybniku informuje ,że istnieje możliwość przyprowadzenia dziecka do przedszkola od dnia 11.05.20220. W zależności od zainteresowania mogą być podejmowane decyzje  dotyczące ograniczenia liczby miejsc w przedszkolu.
Zgłoszenia należy przesłać do dnia 04.05.2020. do godz. 10 00. na adres e-mailowy Przedszkola nr 1 w Rybniku:
przedszkolerybnik1@wp.pl lub telefonicznie 504 808 750.
Halina Łaganowska- dyrektor

30.04.2020
Witajcie, dzisiaj widzimy się ostatni raz, przed nami długi weekend majowy.
Zaczynamy jak zawsze od zabawy ruchowej porannej, proponuję gimnastykę obrazkową. 
Ćwiczenia powtórzcie kilka razy. 

 „Pienisty-potwór”  Zabawa badawcza na dziś. 

Cele: Badanie wytwarzanie gazów podczas mieszania określonych substancji.  Pomoce: plastikowa butelka, ocet, płyn do mycia naczyń, soda, miska.



Wykonanie doświadczenia: butelkę napełniamy do połowy octem i dolewamy trochę płynu do mycia naczyń ( można zabarwic farbką ), ostrożnie mieszamy składniki, butelkę ustawiamy na środku miski, bierzemy 3 łyżeczki sody oczyszczonej
i wsypujemy na środek papierowej chusteczki do nosa. Zwijamy ją i skręcamy końce
i wrzucamy zawiniętą chusteczkę do butelki. Po kilku minutach z butelki zacznie wydobywać się piana. Można ozdobić butelkę kolorowym papierem wtedy piana będzie wychodziła z paszczy np. potwora - smoka.

 Wniosek:  Gdy mieszamy ocet z sodą oczyszczoną powstaje gaz zwany dwutlenkiem węgla. Tworzy on w occie bąbelki gazu, który reaguje z płynem do mycia naczyń. Powstaje przy tym tak dużo piany, że wydostaje się ona z paszczy potwora –butelki.

 

 

Mieszkamy w Polsce, znamy wszystkie symbole narodowe, jesteśmy Polką i Polakiem - przypomnijcie sobie piosenkę, którą poznaliśmy w przedszkolu. Nadal utrwalajcie wierszyk
,, Kto ty jesteś ''. 

Najważniejszym miastem w Polsce jest Warszawa, to nasza stolica. Herbem Warszawy jest Syrenka. Posłuchajcie legendy o Warsie i Sawie. Chętni - mogą pokolorować obrazek. 

29.04.2020
Dzień dobry, dziękuję za zdjęcia, Wasze orły są super. Cieszę sie, gdy zadania są realizowane. 

Zabawa ruchowa poranna ,, Małpki na spacerze" - z elementem równowagi. Zadanie dla rodziców - wyznaczcie trasę za pomocą skakanek, liny lub innych przedmiotów. Dziecko następnie przechodzi ułożoną trasę , zachowujac równowagę. Jezeli dziecko straci równowagę w trakcie, przechodzi na początek i próbuje jeszcze raz. 

W środę rano, mamy pogadankę w ramach ,, Dzień dla zdrowia". Dzisiaj jednak proponuję rozwiązywanie zagadek związanych ze zdrowiem i higieną. 

docx
877242
docx
353873

Zabawa matematyczna ,, Miś i ołówek" utrwalenie lewej i prawej strony. Będzie nam potrzebna frotka - gumka do włosów, ołówek i miś - maskotka. Zakładamy sobie i misiowi na prawą rękę frotkę. Następnie sadzacie misia naprzeciwko i następuje seria zadań z ołówkiem:
- ułóż ołówek po prawej stronie misia, po swojej prawej stronie,
- ułóż ołówek po lewej stronie misia, po swojej lewej stronie,
- za misiem, za sobą,
- przed misiem, przed sobą,
- nad misiem, nad sobą itd. 
Można przyłożyć rękę lewą dziecka do serduszka, druga ręka, która nie dotyka serduszka to strona prawa. 

Poznaliśmy już dwa symbole narodowe: flaga Polski i godło, dzisiaj czas na trzeci symbol: hymn Polski. To patrotyczna pieśń z 1797 r., oficjalny hymn państwowy od 26.02. 1927 r.  Przypomnijcie sobie, jak śpiewaliśmy hymn w przedszkolu, jaka była nasza postawa, staliśmy na baczność. Wysłuchajcie nagrania, w wolnej chwili poproście rodziców i nauczcie się I zwrotki. 

webp
33858

Dla chętnych - poproście rodziców, żeby wydrukowali obrazek przedstawiający ,, Godło Polski" i pocieli go na 4 elementy. Waszym zadaniem będzie poskładać obrazek w całość i przyklejenie na kartkę papieru - proszę o samodzielną pracę. 

28.04.2020
Witajcie kochani, chcę Wam bardzo podziękować za filmiki z pozdrowieniami, ja też bardzo za Wami tęsknię i pozdrawiam.
Ciekawa jestem kto z was nauczył się wierszyka ,, Kto ty jesteś ".

Zabawa ruchowa poranna ,, Burza", zanim przystąpicie do zabawy musicie narysować dwa obrazki. Na jednym narysujcie słoneczko, na drugim burzową chmurę. Poproście kogoś do zabawy, kto będzie Wam pokazywał obrazki. Zaczynamy od słoneczka - spacerujecie sobie, rozglądacie się, podziwiacie przyrodę, nagle patrzymy a tu burzowa chmura - wtedy kucacie i robicie z dłoni daszek. 

Zamiast zabawy dydaktycznej proponuję zabawę paluszkową ,, Rodzinka". 

odt
12819

Pamiętajcie o tym, że jesteście ,, Pomocnikami  dnia" , waszym zadaniem będzie poszukanie książek o Polsce, utrwalcie sobie symbole narodowe. 

 

Dzisiaj wtorek, zapraszam Was na zajęcia plastyczne. Wczoraj kolorowaliście obrazek z flagą Polski, dzisiaj proponuję wykonanie następnego symbolu narodowego: orła białego, który widnieje na naszym godle. 

W wolnej chwili zobaczcie sobie filmik ,, Moja ojczyzna''. 

Kochane Dzieci i Drodzy Rodzice, róbcie nadal zdjęcia, kręćcie filmiki dla potwierdzenia, że dzieci realizują podstawę programową ( przesyłajcie na maila p1azdrzalek@wp.pl). 

27.04.2020

Rozpoczynamy kolejny tydzień, witam Was bardzo serdecznie. Tematyka tygodna : Symbole narodowe. 

Zaczynamy jak zawsze od zabawy ruchowej porannej z elementem biegu ,, Ryby w akwarium". Biegacie sobie po wyznaczonym przez rodziców terenie ( bezpiecznym) , poruszając się cicho jak rybki w akwarium. Na znak ,, rybki" podchodzicie do osoby, która dała znak, odpoczywacie. Zabawę powtarzamy kilka razy. 

odt
12193

Następnie, jak w każdy poniedziałek zapraszam do zabawy logopedycznej.

Poproście rodziców, żeby przeczytali Wam wierszyk ,, Kto ty jesteś", chętni mogą nauczyć się go na pamięć.Następnie zobaczcie sobie filmik  ,, Symbole narodowe", ponieważ każde dziecko musi je znać, rozróżniać i nazywać.  

odt
11583

Pamiętacie jakie mamy symbole narodowe, dla utrwalenia jednego z nich, pokolorujcie flagę, napis POLSKA pokolorujcie na czerwono. 

Teraz zapraszam Was do zabaw ruchowych, zamiast zestawu ćwiczeń proponuję ćwiczenia przy muzyce ,, Śpiewanki gimnastykowanki. Tylko nie obijajcie się, uważnie słuchajcie poleceń, dobrej zabawy. 

Miasto Rybnik Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach