Zabawy i zadania dla Maluchów

Witajcie w środę 8.04.2020

Wszystkim dziękuję za przesłane zdjęcia, w miarę możliwości umieszczę je w naszej galerii. 

Proponuję pogadankę w ramach ,, Dzień dla zdrowia", na temat wartości odżywczych jajka, 

zobaczcie filmik. 

 

 

Następnie zapraszam do zabawy ruchowej porannej ,, Kotki piją mleko", dzieci w siadzie na piętach, opieraja głowę  na rękach - kotki śpią. Kotki budzą się - wyciągają grzbiet w górę, miauczą i idą do misek z mlekiem ( proszę przygotować talerzyk), piją mleczko,wyciągając języczek, obchodzą talerzyk wokoło, następnie znów zasypiają - wracają do pozycji wyjściowej. 

Środa to dzień zabawy matematycznej, zapraszam więc  do zabawy  ,, Zbiory", będą nam potrzebne klocki, kredki, małe łyżeczki i duże łyżki oraz 5 pojemników. Rodzice proszą, aby dzieci włożyły:
- do pierwszego pojemnika 3 klocki żółte,
- do drugiego - 2 łyżeczki,
- do trzeciego - 5 kredek,
- do czwartego - 10 kolorowych klocków ( przeliczanie z pomocą rodziców, wg ind. możliwości dzieci),
- do piątego - 6 łyżek. 
Można przygotować kartki z kropkami, jedną, dwiema, aż do 10. Pokazać dzieciom kartkę z wybraną ilością kropek np. 5 i poprosić, aby włożyły do pojemnika tyle klocków ile jest kropek na kartce. Kartki z kropkami można przygotować wcześniej, w formie zabawy plastycznej. 

,, Pisanki, pisanki" pamiętajcie o naszej wielkanocnej piosence.
Dla chętnych - chcecie nauczyć się rysować zajączka, zobaczcie filmik i spróbujcie samodzielnie go narysować. Czekam na zdjęcia Waszych zajączków. 

7.04.2020

Witajcie , dzisiaj jest wtorek, zaczynamy od zabawy dydaktycznej ,, Gdzie jest zajączek". 
Przygotujcie sobie maskotkę zajączka lub inną swoją ulubioną, utrwalimy dzisiaj znajomość schematu ciała oraz kierunków w przestrzeni: na, pod, obok, na górze, na dole, po prawej, po lewej. Rodzice sprawdzają czy dziecko dobrze wykonało polecenie:
- połóż maskotkę prze sobą,
- za siebie, 
- z boku,
- po prawej stronie,
- po lewej,
- unieś nad głowę,
- połóż się na plecy i maskotkę połóż sobie na brzuchu, na czole, obok ucha, na prawej ręce, na lewej.
Następnie na stojąco pokazują części ciała: ucho, nos, brzuch itd. 

 

Zabawa ruchowa poranna ,, Kurczęta i lisek". Dzieci to kurczęta, skaczą sobie, machają skrzydełkami, zbierają ziarenka z ziemi ( stukając paluszkami o podłogę). Rolę lisa pełni mama lub tata, gdy kurczęta zauważą lisa chowają się przed nim ( znajdują sobie kryjówkę). 

Wtorek to dzień zajęć plastycznych.Proponuję zrobienie zajączka wielkanocnego z rolki po papierze toaletowy. Zobaczcie sobie filmik na youtube. Proszę się nie przejmować jeżeli nie macie wszystkich materiałów plastycznych, wszystko można zastąpić. Czekam na Wasze zdjęcia i życzę dobrej zabawy.  

Zachęcam do utrwalenia piosenki ,, Pisanki, pisanki". 

Posłuchajcie piosenki ,, Pisanki, pisanki", jeżeli Wam się spodoba, możecie się jej nauczyć. 

Zobaczcie sobie filmik o tradycjach i zwyczajach wielkanocnych. Poznanie tradycji związanych z Wielkanocą: palemki na szczęście - Niedziela Palmowa, święconka - Wielka Sobota, dzień radości - Wielka Niedziela, śmigus - dyngus - Lany Poniedziałek. Najważniejsza dla Was dzieci jest niedziela - szukanie zajączka, czyli małej niespodzianki, ale pamiętajcie tylko dla grzecznych dzieci, ja jednak ręczę za Was, jesteście NAJLEPSI. 

 

Poproście rodziców o pomoc, kto ma drukarkę, wydrukujcie ( plik) zajączka i powiescie sobie w widocznym miejscu, niech Wam przypomina o zbliżających sie świętach. 

6.04.2020

Witajcie kochani, dzisiaj jest poniedziałek, rozpoczynamy kolejny tydzień. Będzie on wyjątkowy, ponieważ zbliżają się Święta Wielkanocne i o nich będą nasze zajęcia. 

Zaczynamy od  ćwiczeń artykulacyjnych ,, Baranki i owieczki". Na polanie pasą się duże barany i owce oraz małe baranki i owieczki. Pierwsze odzywają się dorosłe barany ( grubo i nisko) bee, bee, bee. Następnie dorosłe owce ( grubo i nisko): baa, baa, baa. Usłyszały to baranki i owieczkii one też chcą przyłączyć sie do rozmowy. Baranki ( wysoko i cienko): bee, bee, bee. Wtórują im małe owieczki ( wysoko i cienko): baa, baa, baa. Wesoły ptaszek na gałęzi gwiżdże z zachwytem: fiufiu, fiufiu, fiufiu. 

Zabawa ruchowa poranna ,, Kura i kurczęta". Na hasło kura: dziecko gdacze jak kura, macha skrzydłami, podskakuje. Na hasło kurczęta: dziecko zamienia się w małego kurczaczka, zbierającego ziarenka z ziemi ( stuka paluszkami w podłogę). 

Nie zapominamy o ,, Pomocniku dnia", przed Wielkanocą robimy wielkie świąteczne porządki i Wy pomagacie rodzicom. 

odt
36167

Teraz posłuchajcie, na podstawie piosenki ,, Wiosna, wiosenka" przypomnicie sobie czego nauczyliście się w tym tygodniu. Np. wiosna to pora roku, mamy cztery pory roku: wiosna, lato, jesień, zima, cechy charakterystyczne dla wiosny, nazwy ptaków przylatujących do Polski na wiosnę, nazwy kwiatów: krokus, żonkil, tulipan, przebiśnieg. 

Piątek to dzień zajęć ruchowych, dzisiaj potrzebna będzie nam skakanka lub sznurek. 
,, Przekraczanie linii" zabawa ruchowa z ćwiczeniami równowagi ( gimnastyka mózgu - przekraczanie linii srodkowej ciała). Rozkładamy na podłodze sznurek lub skakankę, zadaniem dziecka jest:
- kroczenie wzdłuż linii, stawiając stopyna zewnątrz, wewnętrzną stroną stopy do środka,
- kroczenie po linii stopa za stopą,
- kroczenie wzdłuż linii, stawiając stopy na zewnątrz, wewnętrzną stroną stopy n zewnątrz. Możecie również pobiegać po pokoju na palcach, chodzić na piętach, stojąć w miejscu tupać nóżkami z całych sił.

Teraz zapraszam dzieci do zabawy, proponuję dzisiaj zabawę tematyczną. W zabawie  tematycznej dziecko odtwarza sytuacje życia codziennego, podpatruje dorosłych, ich słowa, gesty i zachowania. Można się pobawić np. w lekarza ( chyba każde dziecko ma walizeczkę z akcesoriami lekarza, jezeli nie można wydrukować, wyciąć), lub w sklep ( wykorzystać można przedmioty znajdujące się w każdym domu). Dobrej zabawy. 

 

Zabawa ruchowa poranna ,, Olbrzymy i skrzaty''. Na hasło olbrzymy, dzieci chodzą tupiąć, z rękoma podniesionymi jak olbrzymy. natomiast na hasło skrzaty, dzieci chwytają się za kolana i pochylone poruszają sie po pokoju, drobnymi kroczkami. 

03.04.2020

 

Drodzy rodzice, dziękuję Wszystkim za przesłane zdjęcia i filmiki, za tak duże zaangażowanie, ale nie jestem w stanie wszytskiego umieścić w galerii. Obiecuję, że po powrocie do przedszkola wszystkie zdjęcia i filmiki pokażę dzieciom. 

Witamy, pola i Maja przyłączyły się do Nas. 

Pamiętajcie, aby pomagać rodzicom w ich codziennych pracach, prosze spojrzeć na zdjęcia w galerii, jak mali pomocnicy sprzątają. Rodzice pozwólcie dzieciom wykonywać proste czynności porządkowe i niech Wasze dzieci będą samodzielne. 

2.04.2020

Dzień dobry, witam Was w ten czwartkowy poranek. Dzisiaj zaczynamy od zabawy badawczej, proponuję zabawę ,, Co rozpuszcza się w wodzie" . Poproście rodziców o pomoc, przeprowadzicie doświadczenie z wykorzystaniem : soli, cukru, pieprzu, mąki oraz 4 słoiczków z wodą. Do pierwszego słoiczka z wodą wsypcie sól i zamieszajcie, do drugieo - cukier itd. Co się dzieje, co się rozpuściło a co nie. 

 

Teraz zapraszam Was do zabawy ruchowek ,, Powódź ", w domu macie z pewnością stare gazety, poproście rodziców, aby rozłożyli je na dywanie. Waszym zadaniem będzie omijanie kałuż- gazet. Pada deszcz i kałuż przybywa, na hasło ,, powódź" wskakujecie na krzeseło lub fotel, by nie zamoczyć nóg. 

 

Dzisiaj zapraszam na zajęcia muzyczne pt: Tuptaj maluszku, które poprowadzi pan Miłosz.

Witamy Cię Karolku, cieszymy się, że jesteś z nami - zdjęcia na galerii.

Pamiętacie, aby podlewać roślinki z naszego ,, Zielonego kącika". Musicie o nie dbać, a one pięknie wyrosną. Zobaczcie jak dzieci z Domowego Przedszkola, sadzą i dbają  o roślinki.
Ciekawa jestem czy pomagacie Rodzicom i jesteście prawdziwymi ,, pomocnikami dnia". 
Jak tam Wasze bociany - praca plastyczna, możecie w galerii zobaczyć bociana - wykonanego przez Agatkę. 

Teraz się trochę rozruszamy, proponuję zabawę ruchową ,, Marsz z przeszkodami" i tu zadanie dla rodziców, stwórzcie tor przeszkód dla dziecka. Dobrej zabawy, pamiętajcie o bezpieczeństwie. 

 

Środa to dzień zajęć matematycznych, dzisiaj wykorzystamy klocki. Każdy z Was ma w domy klocki np. lego, duplo, ważne jest, aby były to klocki kolorowe o różnej długości. Będziemy je segregować wg: koloru, wielkości, kształtu jeżeli jest to np. mozaika geometryczna. Możecie je również przeliczać ( wg indywidualnych umiejętności dziecka). Rodzice - to od Was zależy jak długo będzie trwać ta zabawa, proszę zadawać dzieciom polecenia typu: wyciągnij tylko klocki czerwone, daj mi trzy klocki żółte itd. 

1.04.2020
Kochane dzieciaczki -  prima aprilis - dzisiaj możecie robić różne żarciki domownikom, krzycząc prima aprilis. Nikt się nie obrazi, a zabawa może być super. 

Proponuję porozmawiać z rodzicami w ramach ,, Dzień dla zdrowia" , na temat konieczności spożywania warzyw i owoców jako żródła witamin.Witaminy mają duży wpływ na naszą odporność , co jest bardzo ważne w walce z korona - wirusem.  Przypomnijcie sobie o konieczności mycia warzyw i owoców przed jedzeniem.

Zobacznie i przeanalizujcie ,, Piramidę  zdrowego żywienia".

Bardzo dziękuję mamie Lukrecji za przysłany filmik. Lukrecja potrafi już zaśpiewać piosenkę
,, Kle, kle boćku" a Wy, zaśpiewacie mi ją, gdy wrócimy do przedszkola. 

Jak już zrobicie swojego bociana to proponuję jeszcze zabawę konstrukcujną ,, Budka dla szpaka lub gniazdo dla bociana", odsyłam do galerii - zdjęcia Agatki. 
Pamiętajcie o zachowaniu swojego bociana i przyniesieniu go do przedszkola, gdy się wreszcie spotkamy. 

 

Dziękuję mamie Agatki za wspaniały film z udziałek Jej dzieci. SUPER

We wtorek mamy zajęcia plastyczne, proponuję wykonanie bociana z płatków higienicznych wg instrukcji. 

31.03.2020 
Witam Was, dzisiaj wtorek, zaczynamy.
Na początek proponuję zabawę dydaktyczną: ,, Czy to ptak, czy to ssak", oczywiście będzie Wam potrzebna pomoc rodziców i książka z ilustracjami zwierzat i ptaków np. wróbla, bociana, kury, jaskółki, kota, psa, konia, krowy. Zadaniem dzieci będzie posegregowanie tych ilustracji na ptaki i pozostałe zwierzęta. Dzieci próbują odpowiedzieć na pytanie: po czym rozpoznały ptaki i co mają ze sobą wspólnego ( chodzi o skrzydła, dziób i to, że wykluwają się z jajek). Następnie proszę przejść do zwierząt - to ssaki tzn. że po urodzeniu ssą mleko matki tak jak małe dzieci. 

 

Zabawa ruchowa poranna ,, Wróbelki" , dzieci to wróbelki, które skaczą obunóż, machając ułożonymi blisko tułowia rękami jak skrzydełkami i mówią ćwir, ćwir. Od czasu do czasu mogą przysiadać i stukać palcami o podłogę, naśladując zbieranie ziarenek. 

Kochane Maluszki, ktoś jeszcze się za Wami stęsknił. Pani Mariolka i pani Madzia bardzo serdecznie Was pozdrawiają, ślą całuski.

W Klekusiowie zadomowiły się bociany, można je obserwować na stronie: www.bocianybolec.pl

Teraz trzeba się rozruszać, zapraszam do zabawy ruchowej porannej ,, Ptaszki". Dzieci to ptaszki, które dopiero nauczyły się poruszać i jeszcze nie umieją szybko latać. ,, Ptaszki" wychodzą z gniazda, wstają i powoli zaczynają podskakiwać, ruszają skrzydełkami - rączkami, rozglądaję się. Przysiadają, zbierają ziarenka z ziemi, dzieci ptaszki stukają paluszkami o podłogę. 

30.03.2020

Witam Was, rozpoczynamy kolejny tydzień wspólnej zabawy.
Dzisiaj jest poniedziałek, to dzień wyboru ,, Pomocnika dnia", który miał za zadanie pomoc nauczycielowi w różnych sytuacjach. Proponuję pomoc rodzicom w codziennych czynnościach np: podlewanie kwiatów, odkurzanie, pozbieranie swoich zabawek itd. Porozmawiajcie z rodzicami na ten temat, ustalcie co możecie zrobić, a wtedy otrzymacie miano POMOCNIK DNIA.

Teraz zapraszam Was do zabawy ortofonicznej  ,, Czyj to głos", będziecie naśladować głosy ptaków, bo to właśnie o nich będziemy rozmawiać w tym tygodniu.
O pomoc poproście rodziców, którzy będą podawać Wam nazwy ptaków, a Wy naśladujcie ich głosy:
- bocian - kle,kle
- kukułka - kuku,kuku
- wróbelek - ćwir, ćwir
- sowa - uhu,uhu,hu,hu
- dzięcioł - puka w drzewo puk,puk
- małe pisklęta wołają - pi,pi,pi,liii, pi,pi,pi,liii.
Możecie również spróbować wymyślić nowe ,, ptasie słowa" np: trili,trili, tir,tir.

 

30.03.2020
Dziękuję wszystkim za zdjęcia, cieszę się, że dzieciom podobają się zajęcia i tak sumiennie  je wykonują. Zdjęcia umieszczę w galerii.

Piątek to również dzień zabaw i ćwiczeń ruchowych. Proponuę zestaw ćwiczeń ruchowych metodą Ruchu Rozwijającego W. Sherborne. Zaproście wszystkich domowników, zaczynamy:
- wszyscy siadają w kole, witamy się słowem, rękami, nogami,głową, 
- stanie w rozkroku - uderzanie o kolana: dłońmi, pięściami, łokciami, 
- w siadzie -dotykanie palcami rąk i nóg podłogi,
- marsz w miejscy, z podnoszeniem wysoko kolan,
- ,, Koniki" dziecko leży na podłodze, mama lub tata w pozycji stojącej ,trzyma je za ręce z tyłu i ciągnie po podłodze,
- ,, Kłoda" dziecko leży na plecach, mama lub tata próbuje je obrócić na brzuch,
- ,, Skała" mama lub tata klęczy, dziecko próbuje  przewrócić przeciwnika,
- ,, Zabawa" stajecie naprzeciwko siebie, trzymając się za ręce, podskakujecie na jednej nodze, obónóż, robicie przysiady,
- na zakończenie kładziecie się na podłodze i odpoczywacie. 

W czasie weekendu utrwalajcie piosenkę ,, Kle, kle boćku", w wolnym czasie możecie narysować dla mnie obrazek, czekam na zdjęcia. Pozdrawiam. 

27.03.2020

Ostatni dzień tygodnia piątek, chcę Wam podziękować za realizację podanych zadań.
Mama Lukrecji posłała mi zdjęcia jak zakładają hodowę roślin ( galeria). Jesteście WIELCY. 


Prosiłam,abyście wysłuchali piosenki o zmysłach, ponieważ Waszym zadaniem będzie obserwowanie wzrostu roślin założonej hodowli. Wykorzystacie wzrok - obserwując, dotyk -jak roślinka już urośnie, węch, smak - jeżeli zasadziliście cebulę. Dzięki zmysłom rozumiemy zjawiska zachodzące w przyrodzie, doświadczamy nowych wrażeń i zaczynamy rozumieć świat.

Zadania na dzisiaj, w piątkowy ranek mamy zajęcia w ramach akcji ,, Cała Polska czyta dzieciom". Do przedszkola przychodziły mamy lub pani z Biblioteki Pedagogicznej i czytały dla Was bajki. ,,Kotałek Nieśmiałek" to bajka dla Was na dziś. Zadanie dla Rodziców - porozmawiajcie z dzieckiem o bajce, co dzieci zapamiętały, czy potrafią uzasadnić swoją wypowiedź. 

26.03.2020

Dzisiaj już czwartek witam wszystkich, jak wiadomo mamy dzisiaj zabawę badawczą. Proponuję założenie w domu ,, Zielonego kącika", potrzebna będzie nam doniczka, ziemia, nasiona do wysiania np: rzeżucha,zboże, do sadzenia np.  cebula ( w zalezności co macie w domu). Jeżeli nie macie ziemi możecie założyć hydrohodowlę, potrzebny będzie mału słoiczek wypełniony wodą, gazę mocujemy za pomocą gumki recepturki, umieszczamy fasolkę lub cebulę tak, by częściowo były zanurzone w wodzie. Pamiętajcie o podlewaniu. Dobrej zabawy. 

Pamiętać musimy o zabawie ruchowej, proponuję zabawę przy muzyce. Poproście rodziców, aby włączyli dowolną piosenkę, wy jesteście kwiatami, gdy muzyka jest głośna kwiatki  rozwijają się - taniec dowolny, gdy cichnie - kwiatki zamykają się - kładziecie się na podłodze. 

Zabawa ruchowa jest wprowadzeniem do zajęć głównych czyli muzycznych. Zaproście domowników do wspólnej zabawy, przypomnijcie sobie jakie mamy zmysły, wysłuchajcie piosenki.

Brawo Zuzia - praca plastyczna wykonana Pani Wiosna narysowana ( galeria).

Brawo Szymon, proszę wejść na galerię i zobaczyć jak Szymon rozwiązuje zadania ze strony internetowej.

Drodzy Rodzice, proszę o przesłanie informacji zwrotnej, w formie zdjęć, zachowujcie prace plastyczne itp..o realizacji zadań  ze strony internetowej. Mój email p1azdrzalek@wp.pl

Środa to dzień zabaw matematycznych. Poznaliśmy podstawowe figury geometryczne: kwadrat, koło, trójkąt, prostokąt, proponuję wysłuchać piosenki o figurach.

Oczywiście nie zapominamy o zabawie ruchowej, proponuję ,,Raz słońce, raz ulewa" . Na hasło: słońce świeci- dziecko porusza się - skacze, tańczy itd. Na hasło: Ulewa - staje bez ruchu. Powtórzyć zabawę kilka razy.

25.03.2020
Witam kochani, to kolejny dzień naszej wspólnej zabawy. Dzisiaj jest środa, zaczynamy dzień od pogadanki w ramach ,, Dzień dla zdrowia",na temat prawidłowego sposobu mycia rąk. Przypomnijcie sobie jak myliśmy rączki w przedszkolu, idźcie teraz do łazienki i pokażcie rodzicom prawidłowy sposób. 

Dzisiaj wtorek, mamy więc zajęcia plastyczne. Proponuję zajęcie o nazwie ,, Wiosenna paleta" - rozpoznawanie i nazywanie kolor,ow charakterystycznych dla wiosny, tworzenie rysunku z wykorzystaniem palety wiosennych barw. Możecie rysować ,malować - dobrej zabawy ( zachowajcie obrazki, pochwalicie się nimi po powrocie do przedszkola). 

Możecie powtarzać za rodzicami nazwy kwiatów.

24.03.2020. 
Witam Maluszki, na początek dnia proponuję zabawę ruchową ,, Przejażdzka rowerowa" przypomnijcie sobie jak robiliśmy to w przedszkolu, kładziemy się na plecach, nogi unosimy do góry i wykonujemy ruchy okrężne, naśladując jazdę na rowerze. 

Następnie zobaczcie zdjęcia na naszej galerii , które zrobiłam dla Was. Spróbujcie nazwać te kwiaty, oczywiście z pomocą rodziców, opiszcie ich kolory. Można też poszukać w książeczkach ilustracje z wiosennymi kwiatami. 

,, Kle, kle boćku" pamiętajcie o naszej piosence.

23.03.2020

23.03.2020.

Witam, już wiosna, proszę aby dzieci utrwaliły sobie piosenkę ,, Kle, kle boćku" link poniżej.
Piosenka została już wprowadzona na zajęciach w przedszkolu, I i II zwrotkę dzieci potrafiły zaśpiewać. 

Proponuję również zabawę ortofoniczną ,, Chlap - plusk - kap" ćwiczenie narządów mowy na wyrazach dźwiękonaśladowczych: chlap - chlap, plusk - plusk, kap - kap ( ciszej, głośniej,
raz szybko, raz wolno).
Opowiadanie:
marcowe słoneczkoprzygrzewa coraz mocniej, topnieje śnieg na drogach, polach, w lasach. ZKapie woda z lodowych sopli: kap, kap, plum, plum. Trzeba uważać , bo taki sopel, może się oderwać i spaść na ziemię: pac,pac. I już po śniegu, zostały tylko kałuze. Kiedy w nie wchodzimy, woda gada: chlap, chlup, chlup, plusk, plask, plusk, plask. 


Dobrej zabawy. 

odt
52564

Zwyczaj topienia Marzanny obecnie jest już przede wszystkim zabawą dzieci i młodzieży, związaną z początkiem kalendarzowej wiosny. Uczniowie mogą w wodzie utopić nie tylko kukłę, ale także swoje niedole i smutki.

Przy okazji nad Marzanną wypowiedzą słowa wiersza:

Utopimy Marzannę szkaradną.
niech z nią troski zimowe przepadną.

Już zrobione wiosenne porządki,
sprzątnęliśmy wszystkie kątki.

Jeszcze chłodno, jeszcze błoto na razie,
lecz na wierzbach widziałam dziś bazie.

A wczoraj widziałam przebiśnieg,
wkrótce pierwsze rozwiną się liście.

Chodźmy, chodźmy Marzannę wyrzucić!
Niech śnieg z mrozem już nie wróci.

Pójdziemy wesoło ze śpiewem radosnym
bo dziś musimy poszukać wiosny.

Weźmy się za ręce, gdy wiosnę spotkamy.
niech widzi jak ładnie chodzimy parami.

20.03.2020.
Jutro pierwszy dzień wiosny - proponuje zabawę ,, Co widać i słychać za oknem" polegającą na dostrzeżeniu zmian zachodzących w przyrodzie, w najbliższym otoczeniu np. odczuwalna wyższa temperatura, śpiew ptaków, budzące się drzewa do życia itd. 

Można nauczyć dziecko krótkiego wierszyka ,, Marzanna" lub pokolorować obrazek. 

W tym i w przyszłym tygodniu rozmawiać będziemy o wiośnie, po przeczytaniu dzieciom wiersza.Proszę omówić jego treść, następnie narysować wraz z dzieckiem postać Pani Wiosny. Dobrej zabawy.

Wiosna

Naplotkowała sosna, że już się zbliża wiosna.
Kret skrzywił się ponuro: - Przyjedzie pewno furą
Jeż się najeżył srodze: - Raczej na hulajnodze.
Wąż syknął: - Ja nie wierzę, przyjedzie na rowerze.
Kos gwizdnął: - Wiem coś o tym, przyleci samolotem.
- Skąd znowu - rzekła sroka - ja z niej nie spuszczam oka
i w zeszłym roku w maju widziałam ją w tramwaju.
- Nieprawda wiosna zwykle przyjeżdża motocyklem!
- A ja wam tu dowiodę, że właśnie samochodem.
- Nieprawda, bo w karecie!
- W karecie? - Cóż pan plecie?
Oświadczyć mogę krótko, że płynie własną łódką!
A wiosna przyszła pieszo.
Już kwiaty za nią śpieszą, już trawy przed nią rosną
i szumią - Witaj wiosno!

V

19.03.2020

18.03.2020 
,, W marcu jak w garncu" proszę zapytać dzieci jaką pracę plastyczną robiliśmy
w przedszkolu ( galeria zdjęć),można utrwalić zjawiska atmosferyczne. 

Miasto Rybnik Ministerstwo Edukacji Narodowej Kuratorium Oświaty w Katowicach